1A
Leerlingen die de lagere school verlaten met het diploma op zak starten in 1A.
De school wil sterk ondersteunen door in het eerste jaar maximaal in te zetten op versterking en ruimte te laten op verdieping.
27 uren basisvorming (inclusief 1 u. maatschappelijke vorming)
- 5 uren optie = sterk inzetten op ondersteuning door versterking en verdieping in werkruimtes en het ontdekken van hun interesses.
- 3 uren werkruimte wiskunde en talen (Nederlands en Frans)
- 2 uren exploratie waarin ze de verschillende basisopties van het 2de jaar verkennen
- In het tweede jaar kiezen de leerlingen 1 basisoptie:
- STEM-technieken OF STEM-wetenschappen OF Maatschappij en Welzijn OF Economie en Organisatie.
Tijdens STEM worden de leerlingen uitgedaagd om hun wetenschappelijke, technische en wiskundige kennis toe te passen om een levensecht probleem op te lossen. Creatief en probleemoplossend denken wordt gestimuleerd en mondt uit in een boeiend project.
1PLUS: Vernieuwend onderwijs
De PLUS-klas (1B) brengt jongeren met of zonder getuigschrift van het lager onderwijs naar 2PLUS (2B) ofwel naar 1A, als de resultaten zeer gunstig zijn. Als 1PLUS met succes doorlopen wordt dan behaalt de leerling alsnog het getuigschrift van de lagere school.
In 1PLUS kiezen we voor een vernieuwende aanpak om zelfstandigheid bij de leerlingen te bevorderen.
- 27 uren basisvorming (inclusief 1 u. Maatschappelijke vorming)
- 5 uren optie = sterk inzetten op ondersteuning in werkruimtes:
- 3 uren werkruimte versterking en verdieping
- 2 uren exploratie waarin de leerlingen de basisoptie van 2PLUS verkennen
- Vanaf het tweede jaar: verkennen van richtingen om in het derde jaar een keuze te kunnen maken.
Tijdens de lesuren project algemene vakken (PAV) werkt elke leerling op eigen tempo, al dan niet met ondersteuning en volgens de eigen planning de leerstof per week af.
De leerlingen zitten hiervoor in een aangepast lokaal waar een instructieruimte, individuele werktafels en een gezellige zithoek ter beschikking zijn.
Er wordt klasoverschrijdend gewerkt. Dit wil zeggen dat er steeds 2 klassen samen zitten en begeleid worden door 2 of soms 3 vaste leerkrachten (co-teaching). Techniek en PAV werken nauw samen.
De overige vakken blijven op traditionele wijze gegeven worden per klas en in specifiek vaklokaal.
We hebben veel aandacht voor welbevinden, socio-emotionele ontwikkeling en een goede balans tussen inspanning en ontspanning.