
1A
Leerlingen die de lagere school verlaten met het diploma op zak starten in 1A.
De school wil sterk ondersteunen door in het eerste jaar maximaal in te zetten op versterking en ruimte te laten voor verdieping.
27 uren basisvorming (inclusief 1 uur burgerschap)
- 5 uren optie = sterk inzetten op ondersteuning door versterking en verdieping in werkruimtes en het ontdekken van hun interesses.
-
- 2 uren werkruimte wiskunde en talen (Nederlands, Frans en Engels)
- 2 uren project
- 1 uur media
- In het tweede jaar kiezen de leerlingen 1 basisoptie: STEM-technieken OF STEM-wetenschappen OF Maatschappij en Welzijn OF Economie en Organisatie.
Tijdens STEM worden de leerlingen uitgedaagd om hun wetenschappelijke, technische en wiskundige kennis toe te passen om een levensecht probleem op te lossen. Creatief en probleemoplossend denken wordt gestimuleerd en mondt uit in een boeiend project.
S(science) T(technology) E(enginering) M(mathematics) = STEM
Bij het eerste STEM-project moesten de leerlingen van 1A al hun wiskundige, wetenschappelijke en technische kennis boven halen om strijd te leveren tegen Aliens die probeerden om onze school te veroveren.
De leerlingen werden door de Aliens vastgehouden in een lokaal vol met raadsels en proefjes. Het groepje dat erin slaagde om de opdrachten te volbrengen kon ontsnappen aan de Aliens. Niet makkelijk maar er werd met man en macht nagedacht, geëxperimenteerd en gerekend. Aan enthousiaste inzet geen gebrek !
En de Aliens ? Die moesten afdruipen…
1PLUS: Vernieuwend onderwijs
De PLUS-klas (1B) brengt jongeren zonder getuigschrift van het lager onderwijs naar 2PLUS (2B) ofwel naar 1A, als de resultaten zeer gunstig zijn. Als 1PLUS met succes doorlopen wordt dan behaalt de leerling alsnog het getuigschrift van de lagere school.
In 1PLUS kiezen we voor een vernieuwende aanpak om zelfstandigheid en creativiteit bij de leerlingen te bevorderen.
- 27 uren basisvorming (inclusief 1 uur burgerschap)
- 5 uren optie = sterk inzetten op ondersteuning in werkruimtes:
- 2 uren werkruimte versterking en verdieping.
- 2 uren project
- 1 uur media
- Vanaf het tweede jaar: verkennen van richtingen om in het derde jaar een keuze te kunnen maken.
Tijdens de lesuren leertraject algemene vakken (LAV) werkt elke leerling op eigen tempo, al dan niet met ondersteuning en volgens eigen planning de leerstof per week af.
De leerlingen zitten hiervoor in een aangepast lokaal waar een instructieruimte, individuele werktafels, voldoende computers en ook een gezellige zithoek ter beschikking zijn.
Er wordt klasoverschrijdend gewerkt dit wil zeggen dat er steeds 2 klassen samen zitten en begeleid worden door 2 of soms 3 vaste leerkrachten (co-teaching).
Techniek en LAV werken nauw samen.
De overige vakken blijven op traditionele wijze gegeven worden per klas in een specifiek vaklokaal.
We hebben veel aandacht voor welbevinden, socio-emotionele ontwikkeling en een goede balans tussen inspanning en ontspanning.

2A en 2PLUS
