Opleiding Metaal
De metaalsector vraagt voortdurend goed opgeleide vaklui. Deze richtingen bieden alle mogelijkheden om later een goede baan te vinden. Bij ons ligt de volle nadruk op de praktische opleiding. In de 3e en 4e klas hebben de leerlingen 18 lesuren projectwerking waarin technologie, technisch tekenen, lassen en elektriciteit aan bod komen. In de volgende klassen komen daar nog telkens 2 lesuren bij.
1e graad | 2e graad | 2e graad | 3e graad | 3e graad |
2e leerjaar | 1e leerjaar | 2e leerjaar | 1e en 2e leerjaar | 3e leerjaar |
STEM-technieken | Mechanica | Mechanica | Werktuigmachines | Computergestuurde werktuigmachines |
Inhoud van de opleiding
De basistechnieken van bankwerk, machinale bewerking en lassen worden aangeleerd. Door het vervaardigen van eenvoudige en functionele werkstukken kunnen de leerlingen zelf vaststellen hoe ver ze al gevorderd zijn. De leerlingen worden opgeleid in het zelfstandig uitvoeren van werktekeningen, opstellen van werkmethodes en uitvoeren van de opdrachten. De moeilijkheidsgraad van de oefening is groter in het 1e leerjaar van de 3e graad dan in het 2e leerjaar; er worden meer eisen gesteld aan de maatnauwkeurigheid en de oppervlaktegesteldheid van de werkstukken.
In het 2e leerjaar van de 3e graad krijgen de leerlingen een basisopleiding in het werken met CNC-machines: computergestuurde draaibanken en freesmachines. Om een CNC-programma te kunnen maken is op de eerste plaats een grondige kennis nodig van snijtechnieken en werkvoorbereiding, pas nadien kan het programmeren goed aangeleerd worden. In het 2e en het 3e leerjaar van de 3e graad doen de leerlingen een stage van twee weken in een bedrijf.
De toekomst
Na het 6e leerjaar Werktuigmachines behalen de leerlingen het getuigschrift van de 3e graad BSO.
Het 3e leerjaar van de 3e graad Computergestuurde werktuigmachines biedt een goede garantie op werkgelegenheid.
Na het 7e specialisatiejaar behalen de leerlingen het diploma secundair onderwijs.
Profiel
Mechanica is een studierichting die uitermate geschikt is voor leerlingen met interesse in techniek en in het bijzonder in mechanische vormgeving, lassen. Leerlingen gaan vooral aan de slag met technische realisaties. Ze maken kennis met o.a. verschillende materialen, gereedschappen en technieken en realiseren constructies en/of installaties, al dan niet met behulp van ICT.